Köttfärs och olivpaj

Hejsan!

Nu har det gått alldeles för lång tid utan att jag har lagt upp något smarrigt här. Det har varit fullt upp med både skola och flyttlådor, och är fortfarande, men nu tänkte jag avvara en stund åt min ätbara blogg.

Otroligt god köttfärs och olivpaj!

Ingredienser

6 port


Pajdeg:

1 dl fiberhavregryn
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
50 g smör
1,5 dl kesella eller cremé fraiche

Fyllning:

400 g köttfärs
1 gul lök
1/2 pkt bacon, 140 g
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
2 dl lätt crème fraiche
3 ägg
2 tomater
ca 15 oliver
1 dl riven ost

Gör så här

Blanda alla torra ingredienser.Tillsätt sedan det skivade smöret och kesella/cremé fraiche. Tryck ut degen i en smord form och låt sedan degen vila en stund i kylskåpet.
Förgrädda 6-8 minuter i 225 grader i mitten av ugnen.

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka löken. Hacka baconet. Bryn färsen i smör i en stor stekpanna. Rör i lök och bacon. Låt allt fräsa i några minuter. Krydda med salt, peppar och oregano. Rör i crème fraiche och låt allt koka ca 5 min. Ta det från värmen. Vispa ihop äggen och rör ner dem i färsen. Häll färsen i pajskalet. Skiva tomaterna och lägg dem och oliverna på färsen. Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en grönsallad.

(äter man inte oliver är det enkelt att plocka bort dem, eller så utesluter man dem helt och hållet)

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Danda

Vadå flyttlådor?

2009-04-08 @ 23:26:08
URL: http://shititt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0