Aubergine- och zucchinilasagne

Igår gjorde jag en otroligt god vegetarisk lasagne. Och turligt nog finns det en bit kvar av den som jag ska äta till lunch sen. Lycko mig! :D Receptets ledord: Enkelt och supermumsigt.

Ingredienser:

1 aubergine
1 zucchini
2 vitlöksklyftor
1 paket färska lasagneplattor (200g)
1 burk färdig tomatsås (500g), av pastasåstyp ( jag tog med basilikasmak)
200 g färskost av philadelphiatyp
½ dl riven ost

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.

Skär aubergine och Zucchini i tunna skivor. Stek dem i olivolja i en stor panna, stek hälften åt gången. Skala och pressa ner vitlöksklyftorna. Smaka av med salt.

Klipp eller skär lasagneplattorna i ca 7 cm breda bitar.

Varva tomatsås, de stekta grönsakerna, klickar av färskost och lasagneplattorna i en smord ugnssäker form. Börja och sluta med tomatsås. Strö över den rivna osten. Ställ in i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Servera med en god sallad.

Receptkälla: Buffé nr 4/2009

Tips!: Lasagnen passar utmärkt med grönsallad blandat med en dressing gjord på några skvättar olivolja, några skvättar vitvinsvinäger och italiensk salladskrydda. (All cred till min syster som lärt mig hur man gör god salladsdressing)


Krämig och smakrik.



Gott och nyttigt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0