Ämmsans linssoppa.

Idag har vi ätit linssoppa här hemma. Det var en liten utmaning då min sambo inte är särskilt förtjust i vegetarisk mat, och får alltid ett egendomligt ansisktsuttryck då ord som bönor och linser nämns. Jag improviserade hela soppan igenom, och det gick förvånansvärt bra. Vi åt båda med god aptit, och sambon tog om.
Jag serverade soppan med rivna morötter, rivna äpplen och en klick créme fraiche.

Nedan har ni receptet. Jag kallar den Ämmsans linssoppa.

ca 4-6 portioner
Ingredienser:
2 stora potatisar
2 dl röda linser
6 dl vatten
2-3 msk kycklingfond (kan ersättas med buljongtärning)
250g krossade tomater med basilikasmak
250g krossade tomater med vitlökssmak
2 msk tomatpuré
2-3 msk sweet chilisauce
1 dl matlagningsgrädde (kan uteslutas)
krydda efter tycke och smak (jag använde mig utav salt, svartpeppar, vitpeppar, spiskummin och paprikakrydda)

Häll i vattnet i kastrullen och koka upp. Skala under tiden potatisarna och skär dem i mindre bitar (kuber föreslagsvis). Häll i kycklingfond i det kokande vattnet. Lägg därefter i potatis och linser. Sänk värmen och låt småkoka några minuter. Häll sedan i krossade tomater, tomatpuré och sweet chilisås. Låt allt koka på låg värme i 20-30 minuter. Krydda sedan efter tycke och häll på matlagningsgrädde. Låt puttra några minuter. Färdigt!

Servera gärna med hembakt bröd.





God och välsmakande soppa som kan ätas med gott samvete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0