Emmis halvnyttiga morotspannkaka

Mitt i allt pluggande under kvällen behövdes det god energi. Vad passar inte bättre då än ugnsbakad morotspannkaka?
Säg det :P. Jag använde mig av ett vanligt pannkaksrecept i grunden, men "förbättrade" det lite ;)


Ingredienser:
1½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl kruskakli
6 dl mjölk
3 ägg
2 morötter
½ tsk salt
30-50 g smör eller margarin

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda först mjöl, kruskakli och salt i en bunke. Häll i hälften av mjölken. Vispa till en jämn, klumpfri smet. Häll i resten av mjölken och knäck försiktigt i äggen. Vispa tills smeten är jämn och fin. Riv morötterna, häll i smeten och rör om. Smält smöret i en ugnsfast form, eller i långpanna, och häll i smeten. Rör om. Häll smeten i formen och kör in i mitten av ugnen i 20-30 minuter.

Servera med exempelvis rivna morötter, rivet äpple, stekt fläsk och lingonsylt eller med drottningsylt och mjölk - som jag vill ha det! ;)


Kommentarer
Postat av: Anna Bergquist

Gjorde denna idag. Gott!

Även Irma åt med god aptit.

2009-03-16 @ 19:27:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0