Haitigryta

God måndag på er!

Jag tänkte dela med mig av dagens middagsrecept. Haitigryta. Den är enkel att tillaga och väldigt god. Till och med min matkräsna sambo tyckte att den var väldigt god ;)

Vi serverade bulgur till vilket passade jättebra! Men det fungerar lika bra med potatis, ris eller vad annat man kan tänka sig att äta till :)

Ingredienser
500 g benfritt griskött av t . ex . skinka eller bog (Jag använde mig av fläskfilé)
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1-2 paprikor
1 liten burk ananas i juice , ca 200 g
2 msk soja
2 dl buljong , t . ex . köttbuljong av tärning
3 msk vinäger
1 msk tomatpuré
1 tsk mald ingefära
1 krm svartpeppar
1 tsk salt

Skär köttet i strimlor.
Skala löken och skär den i klyftor.
Skala vitlöken.
Skölj, kärna ur och strimla paprikan.
Låt ananasen rinna av men spara juicen.
Koka upp soja, buljong, vinäger, ananasjuice, tomatpuré och kryddor i en kastrull.
Lägg i kött, lök och vitlök.
Låt alltsammans koka på svag värme under lock ca 15 minuter.
Lägg i paprikan och låt grytan koka några minuter till.
Smaksätt med salt och mer kryddor om det behövs.
Skär ananasen i bitar och lägg dem i grytan.
Servera gärna med ris, bulgur eller potatis



Källa: matklubben.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0