Jitterbugg

Imorgon kommer en kär vän hit på besök, och jag ska bjuda på fika. Jag kikade igenom min kakbok "Sju sorters kakor" och tyckte att den gamla hederliga jitterbugg, vilken jag aldrig bakat eller smakat tidigare, lät mycket god och rolig att göra. Och så rätt jag hade. De blev såååååå goda! Mördegskakor med marängfyllning...

Ingredienser:

Mördeg:
 4 1/2 dl vetmjöl
200 gr margarin eller smör
1 dl socker
1 äggula

Arbeta samman alla ingredienser. Låt vila kallt.


Maräng:
2 äggvitor
1 dl socker

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under fortsatt vispning.

Sätt ugnen på 175 grader.
Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt ½ cm tjock rektangel, 16x30 cm. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla ihop dem som två rulltårtor. Lägg dem på en skärbräda och låt stå kallt en stund. Skär dem i ca 1cm tjocka skivor. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.


Mördeg med seg maräng. Oh, så gott.



Gjorde dubbel marängsmet och passade på att göra maränger åt gubben som avgudar sådana :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var helt underbart att träffa dig igen hjärtat och fikat var hur gott som helst! du är så duktig :) längtar tills vi träffas igen! (du vet säkert vem det är men är anonym för din bloggs skull ;)) LOVE <3

2009-03-20 @ 13:55:56
Postat av: Emma

Det var så roligt att du kom! Var så härligt att träffa dig igen. Vilken tur att du tyckte om fikat ;). Du är välkommen när som helst, vännen min. Kärlek till dig!

2009-03-20 @ 19:45:25
URL: http://slemuck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0