Vasaloppssnurror/Blåbärsbullar

Nu är snurrorna färdiga. De är provsmakade och ÅH vad goda de blev!

Nedan följer receptet:

Ca 28 bullar

Degen:

50 gr jäst
2,5 dl vatten
250 gr rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg
ca 13 dl vetemjöl (ca 775 gr)
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Fyllning:
50 gr mandelmassa
50 gr rumsvarmt smör
0,5 dl strösocker
0,5 dl blåbärssylt

Garnering:
100 gr smör
2 dl socker

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke. Häll över fingervarmt vatten (37 gr) och rör ut jästen.

2. Rör smöret smidigt tillsammans med sockret, gärna med elvisp. Blanda ner smörblandningen och ägg i bunken.

3. Blanda mjöl med bakpulver och salt och häll ner i bunken. Arbeta till en smidig deg tills den släpper bunkens kanter. I maskin ca 5 minuter, för hand ca 10 minunter.

Degkrokarna på elvispen fungerar utmärkt att arbeta degen med om man inte har en assistent

 

4. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter.

5. Riv mandelmassan och blanda med smör och socker.

Observera att jag blandade i blåbärssylten direkt i fyllningen.


6. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 2 bitar. Kavala ut varje bit till en rektangel, ca 20 x 55 cm. Bred mandelfyllingen på den ena degbiten och bred över blåbärssylten därefter.

Lägg på den andra degrektangeln och tryck till.

 Jag gjorde en enda stor rektangel och vek andra halvan över istället. Mycket smidigare, tycker jag.

7. Skär degplattan i ca 2 cm breda remsor. Tvinna remsorna till snurror och lägg dem på bakpappersklädda plåtar.

Jag behöver definitivt öva mig på snurrandet till nästa gång..

 

8. Låt jäsa övertäcka i ca 30 minuter.

9. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

10. Smält smöret i en kastrull eller i mikron. Pensla bullarna först i smör och doppa dem sedan i sockret. Servera!

Mums!

 

OBS! Om du vill frysa bullarna så gör det innan du har doppat dem i smält smör och socker!

Källa: Allt om Mat nr 2, 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0